dissabte, de març 05, 2011

La seqüència didàctica competencial

Si les competències bàsiques no són el resultat de la simple interiorització de continguts (Sarramona, 2004) sinó que suposen mobilitzar capacitats per:

  • Resoldre problemes o situacions que la vida presenta en un context determinat  tot integrant motivació, coneixements, habilitats i valors.
  • Pensar amb i a través dels continguts en el procés de tractament de la informació.OCDE (2005): Informe PISA 2003: Aprender para el mndo del mañana, Madrid, Santillana.    
Mesclar i crear  quelcom nou a partir de diferents fonts informatives en el procés de  comunicació de la informació a la comunitat. 

Treballar per competències implica:

  • Exercitar els coneixements en un context  determinat.
  • Avaluar en acció, en contextos el més similars possibles a la realitat (Monereo, 2009, cap.2)Monereo, C., (2009): Pisa como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza, Graó, Barcelona.    
  • Ensenyar a emprar els coneixements  més que a declarar-los o verbalitzar-los.  (Monereo, 2009, cap.2). Ensenyar a pensar a partir dels continguts  per assegurar la retenció i  la transferència (Perkins, 2009).
  • Problematitzar els continguts,  convertir-los en situacions-problema que requereixin planificació i treball cooperatiu i permetin diverses respostes possibles.
  • Complementar el que es fa a   l’escola amb l´educació de la família, la xarxa  i la comunitat
Què ha de canviar hora de fer les classes?.
Tres elements que s'han d´acordar  al Claustre (Concreció Curricular): la forma de fer les classes (la seqüència didàctica i les metodologies),  la forma de relacionar continguts i  competències i la forma d’avaluar.