diumenge, d’octubre 31, 2010

Conclusions ITworldEdu 2010

Font: CETEIhttp://www.cetei.info/?p=469

Les conclusions generals de la trobada ITworldEdu 2010 entre els professionals del món de l’ensenyament i de l’àmbit tecnològic, en la recerca conjunta de solucions a la implantació de les TIC a l’entorn educatiu, han estat les següents:

  1. Hem constatat –per l’elevat índex de participació en l’esdeveniment– un àmbit empresarial tecnològic inquiet, viu, actiu, amb ganes de participar i saber de l’àmbit educatiu i de les seves necessitats. Per la seva banda, hem vist un àmbit educatiu que està també molt receptiu a totes aquelles novetats tecnològiques que puguin permetre augmentar el rendiment i l’aprenentatge acadèmic Creiem que en aquest sentit, l’ITworldEdu s’ha consolidat ja com l’esdeveniment que permet ser el punt de trobada per a l’excel·lència de la tecnologia educativa i la promoció econòmica.
  2. Hem comprovat que l’àmbit educatiu se l’ha de considerar també com un sector productiu i econòmic emergent ja que suposa i suposarà un motor de negoci i de canvis importants que van des del propi sector tecnològic, fins a l’energètic, passant per l’editorial.
  3. Hem detectat, per part de l’àmbit educatiu, la insistent preocupació de tenir aspectes tecnològics resolts i poder emprar la tecnologia aplicada a l’educació de la forma més solvent. Se senten encara molt sovint molèsties que provenen de les infraestructures.
  4. Hem constatat també una preocupació latent per trobar respostes a saber quin és finalment el millor format de contingut digital, com ha de ser el seu ús a l’aula, com ha de ser la seva distribució i quina ha de ser l’òptima interoperabilitat entre plataformes virtuals.
  5. Hem detectat també algunes confusions respecte al concepte de plataforma tecnològica, campus virtual, entorn virtual d’e-a, ERP’s,…
  6. Es posa de manifest que les noves eines tecnològiques pensades per a l’educació permeten adaptar-nos a un nou model educatiu basat en l’autonomia de l’alumne.
  7. Es detecta una necessitat de poder individualitzar l’aprenentatge per mitjà d’eines tecnològiques.
  8. Hem comprovat també altre cop que la tecnologia, només per si sola pocs canvis metodològics pot produir, ans al contrari, amplifica i produeix molt de soroll a l’aula. Cal acompanyar la innovació pedagògica amb suport de la tecnologia amb canvis més profunds. Canvis que interpel·len el nervi de l’educació i que venen de la mà de la pròpia organització escolar, de la pròpia formació, acompanyament i actualització dels professionals en exercici i, sobretot, dels equips directius i del lideratge que s’exerceix en el centre.
  9. Hem comprovat també que cal ser valents i prudentment agosarats per experimentar i permetre l’error en tots i cadascuns dels projectes que s’engeguin amb el suport de la tecnologia. Cal que aprenguem de l’error i trobem espais com aquests per compartir experiències, coneixements i encetar complicitats pedagògiques entres escoles, mestres i institucions educatives.
  10. L’àmbit educatiu manifesta i expressa que amb el projecte eduCAT 1×1 ja s’està començant a veure una autèntica revolució a les aules. És necessari documentar i avaluar totes aquelles experiències que es van fent. Són necessaris protocols d’observació.
  11. En aquest sentit, creiem que cal avançar cap a l’escola digital de forma ètica, crítica i reflexiva permetent tirar endavant i retrocedir quan calgui, però no deixant pas a cap postura immobilista i/o paralitzant.
  12. Tot sembla indicar doncs, que les bones pràctiques són aquelles que permeten que l’alumnat pugui construir, comunicar, connectar, col·laborar i compartir socialment el coneixement, donada l’elevada perícia instrumental de les eines tecnològiques i  l’alt nivell de motivació que tenen.