Si les competències bàsiques no són el resultat de la simple interiorització de continguts (Sarramona, 2004) sinó que suposen mobilitzar capacitats per:
- Resoldre problemes o situacions que la vida presenta en un context determinat tot integrant motivació, coneixements, habilitats i valors.
- Pensar amb i a través dels continguts en el procés de tractament de la informació.OCDE (2005): Informe PISA 2003: Aprender para el mndo del mañana, Madrid, Santillana.
Mesclar i crear quelcom nou a partir de diferents fonts informatives en el procés de comunicació de la informació a la comunitat.
Treballar per competències implica:
- Exercitar els coneixements en un context determinat.
- Avaluar en acció, en contextos el més similars possibles a la realitat (Monereo, 2009, cap.2)Monereo, C., (2009): Pisa como excusa. Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza, Graó, Barcelona.
- Ensenyar a emprar els coneixements més que a declarar-los o verbalitzar-los. (Monereo, 2009, cap.2). Ensenyar a pensar a partir dels continguts per assegurar la retenció i la transferència (Perkins, 2009).
- Problematitzar els continguts, convertir-los en situacions-problema que requereixin planificació i treball cooperatiu i permetin diverses respostes possibles.
- Complementar el que es fa a l’escola amb l´educació de la família, la xarxa i la comunitat.
Tres elements que s'han d´acordar al Claustre (Concreció Curricular): la forma de fer les classes (la seqüència didàctica i les metodologies), la forma de relacionar continguts i competències i la forma d’avaluar.