Font: CETEI : http://www.cetei.info/?p=469
Les conclusions generals de la trobada ITworldEdu 2010 entre els professionals del món de l’ensenyament i de l’àmbit tecnològic, en la recerca conjunta de solucions a la implantació de les TIC a l’entorn educatiu, han estat les següents:
Les conclusions generals de la trobada ITworldEdu 2010 entre els professionals del món de l’ensenyament i de l’àmbit tecnològic, en la recerca conjunta de solucions a la implantació de les TIC a l’entorn educatiu, han estat les següents:
- Hem constatat –per l’elevat índex de participació en l’esdeveniment– un àmbit empresarial tecnològic inquiet, viu, actiu, amb ganes de participar i saber de l’àmbit educatiu i de les seves necessitats. Per la seva banda, hem vist un àmbit educatiu que està també molt receptiu a totes aquelles novetats tecnològiques que puguin permetre augmentar el rendiment i l’aprenentatge acadèmic Creiem que en aquest sentit, l’ITworldEdu s’ha consolidat ja com l’esdeveniment que permet ser el punt de trobada per a l’excel·lència de la tecnologia educativa i la promoció econòmica.
- Hem comprovat que l’àmbit educatiu se l’ha de considerar també com un sector productiu i econòmic emergent ja que suposa i suposarà un motor de negoci i de canvis importants que van des del propi sector tecnològic, fins a l’energètic, passant per l’editorial.
- Hem detectat, per part de l’àmbit educatiu, la insistent preocupació de tenir aspectes tecnològics resolts i poder emprar la tecnologia aplicada a l’educació de la forma més solvent. Se senten encara molt sovint molèsties que provenen de les infraestructures.
- Hem constatat també una preocupació latent per trobar respostes a saber quin és finalment el millor format de contingut digital, com ha de ser el seu ús a l’aula, com ha de ser la seva distribució i quina ha de ser l’òptima interoperabilitat entre plataformes virtuals.
- Hem detectat també algunes confusions respecte al concepte de plataforma tecnològica, campus virtual, entorn virtual d’e-a, ERP’s,…
- Es posa de manifest que les noves eines tecnològiques pensades per a l’educació permeten adaptar-nos a un nou model educatiu basat en l’autonomia de l’alumne.
- Es detecta una necessitat de poder individualitzar l’aprenentatge per mitjà d’eines tecnològiques.
- Hem comprovat també altre cop que la tecnologia, només per si sola pocs canvis metodològics pot produir, ans al contrari, amplifica i produeix molt de soroll a l’aula. Cal acompanyar la innovació pedagògica amb suport de la tecnologia amb canvis més profunds. Canvis que interpel·len el nervi de l’educació i que venen de la mà de la pròpia organització escolar, de la pròpia formació, acompanyament i actualització dels professionals en exercici i, sobretot, dels equips directius i del lideratge que s’exerceix en el centre.
- Hem comprovat també que cal ser valents i prudentment agosarats per experimentar i permetre l’error en tots i cadascuns dels projectes que s’engeguin amb el suport de la tecnologia. Cal que aprenguem de l’error i trobem espais com aquests per compartir experiències, coneixements i encetar complicitats pedagògiques entres escoles, mestres i institucions educatives.
- L’àmbit educatiu manifesta i expressa que amb el projecte eduCAT 1×1 ja s’està començant a veure una autèntica revolució a les aules. És necessari documentar i avaluar totes aquelles experiències que es van fent. Són necessaris protocols d’observació.
- En aquest sentit, creiem que cal avançar cap a l’escola digital de forma ètica, crítica i reflexiva permetent tirar endavant i retrocedir quan calgui, però no deixant pas a cap postura immobilista i/o paralitzant.
- Tot sembla indicar doncs, que les bones pràctiques són aquelles que permeten que l’alumnat pugui construir, comunicar, connectar, col·laborar i compartir socialment el coneixement, donada l’elevada perícia instrumental de les eines tecnològiques i l’alt nivell de motivació que tenen.